I tilfælde af store regninger, kan en betalingsaftale benyttes. Betalingsaftalen kan både laves i udfaktureringsøjeblikket, men også efter udfaktureringen.
Betalingsaftale i forbindelse med udfakturering
Takser som vanligt, tryk på Forlad eller ESC.
Vælg Faktura eller tryk på F-tasten på tastaturet.
Flyt beløbet til betalingsmåden Konto.
I format vælges Debitorudtog. Vælg perioden som debitorudtoget skal printes for. Til datoen skal som minimum sættes til den sidste dato i betalingsaftalen som bliver indgået.
Skift faneblad til Betalingsaftale.
Ving af i Aktiver betalingsaftale.
Vælg dernæst antal rater regningen skal deles op i, og hvornår i måneden betalingen skal forekomme.
Vælg hvornår betalingsaftalen skal starte.
Vælges f.eks. 3 rater, opretter systemet 3 linjer, hvor totalbeløbet fordeles.
Beløbet kan ændres i de enkelte linjer, resterende rater vil automatisk regulere sig.
Betalingsdatoerne kan deusden også ændres manuelt.
Tryk til sidst på Fakturer for at udfakturere. Debitorudtog printes ligeledes sammen med fakturaen så kunden kan se betalingsplanen og raternes forfaldsdato.
Betalingsaftale efter udfakturering
Søg journalen frem.
Gå til Klient - Betlingsaftale.
Kundens totale saldo hentes automatisk frem.
Dette beløb kan ændres manuelt såfremt det ikke er hele kundes saldo der skal laves betalingsaftale på.
Vælg antal rater regningen skal deles op i, og hvornår i måneden betalingen skal forekomme.
Vælg hvornår betalingsaftalen skal starte.
Ratebeløb og dato kan også her ændres manuelt.
Til på Udfør. Et debitorudtog printes, hvor kunden kan se betalingsplanen og raternes forfaldsdato.

