Inden man starter med at arbejde med lagerstyring i VNM, er der nogle indstillinger og beslutninger der skal tages.
Indstillinger på produktkortet
For at vælge de produkter man gerne vil have til at indgå i lagerstyringen, skal hvert enkelt produkt vælges til i produktkortet.
For at søge produkter frem går man fra forsiden til menuen Lager-> Lagerbeholdning->Ret
Fra forsiden kan man også brugen genvejen Ctrl+L for at komme til søgefeltet.
Hvis du ikke kan se menuen Lager, har det at gøre med hvilke tilladelser du har i VNM. For at gøre den synlig, skal du tale med den ansvarlige for VNM hos jer.
Herefter kan man søge efter de kriterier man vil, evt. leverandør eller gruppe for at få en liste frem, eller navn, stregkode eller nordisk/varenummer for at få et specifikt produkt frem.
Søger man efter en liste med alle aktive produkter fra eksempelvis Kruuse A/S, fylder man felterne ud og trykker Søg
Her får man så listen frem, og kan vælge at se produktkortene ved at dobbeltklikke på linjen.
Der skal være angivet leverandør og lagertype 'Mængde' på produktkortet, for at man kan bruge lagerstyring.
For at bladre i den liste man har fået frem, kan man markere navnet på produktet, og trykke på tastaturknappen PgDn, for at komme til næste produkt i listen.
Under fanen Lager kan man se lokationen for varen, og man kan rette hvor mange produkter der aktuelt er på lager. Her skal minimum og maksimum lagerantal sættes, inden man kan begynde at arbejde med produktrekvisitioner.
Ifht lokation er det MEGET vigtigt at man inden opstart af lagerstyring tjekker at alle lagerlokationer er indstillet ens på alle pc'er. Dette gøres under System->Indstillinger ->Abejdsplads->Generelt
Denne indstilling sikrer at så snart der registreres en taksering på denne pc, trækkes der 1 stk af produktet fra lagerantallet på den valgte lokation. Man behøver altså ikke at fakturere produktet før det trækkes fra lagerbeholdningen.
Bestilling af varer/Produktrekvisitioner
Produktrekvisitioner kan bruges, hvis man vil danne bestillingslister, og registrere købte varer ud fra hvor mange varer man har i VetNetManagement.
For at se hvilke produkter der mangler, og skal bestilles hjem går man til menuen Lager -> Produktrekvisition, eller bruger genvejen Ctrl+O fra forsiden.
Her ser man åbne ordrer/rekvisitioner der ikke er sendte endnu (1), Lukkede ordrer, der er registrerede som sendte (2) og til sidst modtagne ordrer, dvs produkter der er registrerede som tilføjede til lageret.
Der er flere måder man kan generere ordrer/rekvisitioner i VNM på.
Man kan søge efter produkter med overskredet defektpunkt/der er gået i nul via menuen Ordre->Opdatér fra manglende produktleverandør. Her vælger man hvilken leverandør man vil sende en ordre til fra listen.
Der genereres en liste ud fra de maksimum og minimums antal sat i produktkortet. Det bestilte antal kan justeres op eller ned inden ordren sendes afsted.
Antallet der bliver bestilt vil være det antal der gør at man når maksimalt lagerantal for produktet.
Bestillingslisten kan udskrives, ved at markere rekvisitionen, og vælge ’Bestillingsliste’ i udskriftsmenyen.




