Afdelingsregnskab benyttes hvis der ønskes mulighed for at holde særskilt regnskab med både indtægter og udgifter i en virksomhed med flere fysiske afdelinger.
Det er i den forbindelse vigtigt, at alle medarbejdere er indforstået hermed og har mulighed for at investere den fornødne indkøringstid for at få det til at fungere optimalt.
For øjeblikket er der eksempelvis oprettet flg. afdelinger:
1 Virksomhed A/S
11 Afdeling 1 12 Afdeling 2
Hvor afdeling 1 er den overordnede afdeling (opsummerer fra afdeling 11 og 12).
Efter udvidelse kunne det se ud som flg.:
1 Virksomhed A/S
11 Afdeling 1 12 Afdeling 2
111 Underafdeling 1 112 Underafdeling 2 121 Underafdeling 1 122 Underafdeling 2
Bruges denne model, er det meget vigtigt at alle -når de kommer til en arbejdsplads- starter med at trykke F10 og derefter kontrollere, at initialer og afdeling er, som de skal være for den ønskede brug (+ bruger) af systemet.
Der må ydermere ikke knyttes fast afdeling til nogen klientgruppe!
Efter en kortere indkøringsperiode med fejl og forglemmelser - fungerer denne model som oftest godt.
Finansudskrifter tages herefter pr. afdeling eller for alle samlet på den overordnede afdeling (afd.1).