VetNet Management

Oprette brugere og brugerprofil

Opdateret den

Brugere

Alle medarbejdere som skal arbejde med VNM skal have et login til systemet.
Oprettelse af brugere (og herunder også sikkerhedsprofiler, systemlåsninger og gruppevisninger) tilgåes fra menupunktet ‘System’->’Brugeradm’.

For at oprette en bruger i VNM vælges ‘System’->’Brugeradm’->’Håndter brugere’.

VetNetManagement åbner nu en dialogboks, som i venstre side viser de eksisterende brugere ."TD, Tang Data A/S" vil altid fremgå af denne liste, da vi skal kunne tilgå jeres systemer med adminrettigheder for at hjælpe jer med support.

I højre side kan nye brugere oprettes  bemærk venligst, at alle felter markeret med gult, som minimum skal være udfyldt inden oprettelse kan finde sted.

Initialer – her angives de ønskede initialer for brugeren. Disse initialer vil fremgå alle steder rundt om i VNM, hvor en brugers handlinger bliver registreret.
Login – det login som brugeren skal benytte, når de logger ind i VNM. Oftest vil det være brugerens initialer som ligeledes benyttes som login oplysninger.
Navn – her angives brugerens fulde navn
Stilling – her angives hvilken jobfunktion brugeren har
Email – her angives brugerens arbejdsmail adresse, hvis en sådan forefindes
Konto og Navn – benyttes kun, hvis der laves løn via VNM
Indb.kode – Her sætte dyrlægens indberetningskode eller klinikkens praksisnummer. Benyttes oftest ved produktionsdyrs indberetninger.
Autorisationsnummer – her angives dyrlægens autorisationsnummer eller ID. Printes på recepter og medicinlabels.
Mobil – her kan brugerens mobilnummer angives
Profil – her angives hvilken type sikkerhedsprofil brugeren skal have. Se mere om dette i det følgende afsnit.
Kodeord og Gentag  – her angives det kodeord som brugeren skal benytte når der logges ind i VNM og dette gentages i feltet ‘Gentag’.
Azure Token - relaterer sig til direkte indberetning af bugs via Shift + F11. Skal ikke udfyldes, da det hovedsaligt vises for udviklingsafdelingen
Pinkode - Husker evt pinkode
Kalender farve – her kan angives en farve på brugeren, således at alle aftaler lavet til brugeren bliver eks. blå i oversigten.
Telefon udvidelse - Kan anvendes hvis man modtager opkald via VNM
Værktøjslinje farve - sættes, hvis brugeren skal have en bestemt farve i toppen af VNM, når brugeren er logget ind.
Status - viser om brugeren er aktiv eller passiv i systemet.
Væskepræsentation - her kan vælges hvordan væske skal vises for brugeren i "daglig behandlingsmodulet".

Tilvalgsfelter:
Private faktura - gør at andre ikke kan udfaktureren brugerens faktura
Kan ændre bruger – her giver man brugeren lov at kunne benytte funktionen F11, som gør det muligt at ændre bruger intialer.
Er en service - Hvis det ikke er en person der opretttes, men en ydelse/service som f.eks waterwalker. Der kan ikke logges ind med dette navn, hvis "er en service" er tjekket af.
Kan ændre afdeling – vinges denne boks af, giver man brugeren mulighed for at ændre den afdeling som der logges ind i. Vær opmærksom på, at dette kan have regnskabsmæssig betydning.
Beskeder på sms - Skal brugeren kunne modtage beskeder på sms f.eks i forbindelse med booking lavet til brugeren
Tving nyt kodeord – vinges denne boks af, tvinges brugeren til selv at angive en ny kode første gang de logger på.
Beskeder på e-mail - Skal brugeren kunne modtage beskeder på mail.

Når alle relevante felter er udfyldt, trykkes på ‘Opret’, og den nye bruger vil optræde i listen i venstre side.

Pacificering af brugere:
Når en bruger stopper, bør man pacificere brugeren, således at denne ikke længere indgår i gruppevisninger, vagtplaner oa.

Vælg ‘System’->’Brugeradm’->’Håndter brugere’. Marker den ønskede bruger, ved at dobbelklikke på denne og skift status fra ‘Aktiv’ til ‘Passiv’. Tryk på ‘Opdater’ i bunden.

Faner:
Afdelinger
Som udgangspunkt er alle afdelinger tilknyttet brugeren. Man kan vælge at udelukke afdelinger, hvis brugeren ikke befinder sig i diverse afdelinger. Derved kan brugeren ikke komme til at logge ind i en forkert afdeling.
Kalenderadgang
Som udgangspunkt er alle bookinggrupper tilknyttet brugeren. Man kan vælge at udelukke bookinggrupper fra brugeren, hvis det ikke giver mening at brugeren har adgang til diverse bookinggrupper.
E-recept
Udfyldes hvis brugeren skal lave E-recepter.

Grupper og gruppevisninger

I tidsbestillingen er det muligt at gruppere brugerne, således at man kan lave mindre visninger, som indeholder relevante brugere.

Hvis klinikken har mange brugere, vil tidsbestillingen blive svær at overskue. Man kan derfor oprette grupper og placerer brugerne i disse. Brugerne kan sagtens indgå i flere grupper.

Fra forsiden vælges menupunktet ‘System’->’Brugeradm’->’Håndter grupper’.
VNM åbner da en dialogboks, hvor der både kan redigeres i eksisterende grupper, samt oprettes nye.

I venstre side vises eksisterende grupper ("grupper"), i bunden i venstre side kan der oprettes nye grupper, i midten ("Mulige") vises alle aktive brugere og i højre side vises listen af brugere som ligger i den valgte gruppe. ("I liste").

Sådan opretter du en ny gruppe
Tryk på knappen "Ny" i bunden. Angiv navnet på gruppen – eks. "Veterinær". Benyt herefter TAB til feltet "Profil" og angiv hvilken type sikkerhedsprofil gruppen skal være gældende for. Til sidst trykkes på "Gem."

Gruppen vil nu blive synlig i listen i venstre side. Markér gruppen og markér herefter de brugere som skal indgå i gruppen, ved at benytte pilene i midten. Brugerne flyttes én af gangen.

Man kan ligeledes ændre på rækkefølgen i den visning som brugerne får i tidsbestillingen. Den øverste i listen vises først og så fremdeles. Markér den bruger der skal flyttes op eller ned i listen og benyt pilene i højre side til at flytte.

Til slut trykkes på "Gem" i bunden og herefter "Luk" for at forlade menupunktet.

For visning af gruppen – se afsnittet om Tidsbestillingen.

Profiler/sikkerhedsprofiler

Alle brugere skal tildeles en sikkerhedsprofil i forbindelse med deres oprettelse i VetNetManagement. Sikkerhedsprofiler handler om rettigheder for brugeren i programmet. VNM kommer som standard med en række sikkerhedsprofiler, hvor der kan vælges funktioner fra og til for den pågældende profil. Det er ligeledes muligt at oprette sine egen profiler, ligesom der kan redigeres i de eksisterende.

Gå til menupunktet ‘System’-’Brugeradm’->’Håndter profiler’.

For at til-og fravælge funktioner for sikkerhedsprofilen, dobbeltklikkes på den eksisterende profil. Herefter kan der vinges af i de funktionaliteter som det ønskes, at profilen må kunne. Når de ønskede ændringer er foretaget, trykkes på "Opdater" og "Afbryd."

Låsninger

Låsninger er en mulighed for at låse for menupunkter i VNM, som sikkerhedsprofiler ikke må have adgang til. Det kan eksempelvis være, at almindelige brugere ikke skal have adgang til menupunktet ‘Finans’ og ‘Statistik’, da disse menupunkter i høj grad omhandler omsætning og regnskabsoplysninger for virksomheden.

Vælg menupunktet ‘System’->Brugeradm’->’Låsning’.

Der vil nu fremkomme en dialogboks i højre side af skærmen, som indeholder sikkerhedsprofilerne. Markér den profil som der ønskes låsninger på, ved at dobbeltklikke på profilen.

Vælg menu eller undermenupunkt som skal låses og hold herefter Ctrl tasten inde samtidig med, at der venstreklikkes på menupunktet med musen. Når menupunktet er låst, vil dette være indikeret med en ‘hængelås’.

Når de ønskede menupunkter er låst, trykkes på "Gem ændringer" i nederste højre hjørne eller "stop låsning", alt efter hvad der er ændret.

Sikkerhedsprofilen vil ikke længere kunne se det låste menupunkt.

Næste Artikel Systemindstillinger